Deel 1 zit erop!

10 augustus 2016 - Panama City, Panama

Deel 1 van mijn reis zit er op. 5 weken. 34 dagen. 21 bedden. Heel wat uurtjes in de bus en op de boot. 3 landen. Panama, Costa Rica en Nicaragua. Mooie avonturen beleefd, prachtige plekken gezien, liters gezweten, leuke mensen ontmoet, grenzen verlegd, onwijs genoten en weer een ervaring rijker.

Een aantal hoogtepunten waren toch wel het zien van stromend en spetterend lava, 140 meter boven het regenwoud hangen, volcano boarden, chillen in een hotspring onder de sterrenhemel, dichtbij een enorme walvis varen en het spotten van allerlei wildlife zowel boven als onder water, de dagelijkse prachtige zonsondergangen, zwemmen in een kratermeer omringd door 360 graden jungle, chillen op een prachtig bounty island en surfen in de pacific ocean.

De afgelopen weken leken voorbij te vliegen, ik had vaak geen benul van welke dag het was. Aan de ene kant een heel simpel leven. Je doet het met wat je mee hebt, geen verplichtingen en een beetje zien waar je uitkomt. Het ene moment reisden we samen en het volgende moment reisden we een paar dagen met mensen op. Soms uren uit het raampje van een bus staren of met handen en voeten en een klein beetje Spaans kletsen met locals. Volgens mij heb ik het al wel gezegd, maar de mensen in centraal Amerika zijn erg vriendelijk. Behulpzaam, dienstbaar en integer. Soms voelde ik me net een prinsesje!

Tegelijkertijd een leven vol keuzes. Elke dag ga je hetzelfde rijtje langs. Wat wordt de volgende bestemming, waar slapen we, hoe gaan we erheen, wat gaan we doen, waar gaan we eten. De lonely planet is een mooie uitvinding en andere reizigers geven vaak goede tips!

En het is natuurlijk niet alleen maar rozeschijn en manengeur. Het leven van een backpacker. Eerlijk is eerlijk. Wakker liggen in je plakbed, luidruchtige kamergenoten, vroeg op staan voor inspannende hikes of bussen die maar 1 keer per dag gaan, vieze luchtjes in je hostel en met je backpack slepen in de brandende zon door straatjes op zoek naar een hostel, bushalte of pinautomaat. Maar dat alles valt allemaal in het niet, in vergelijking met alle mooie uitzichten, avonturen en de vrijheid die het oplevert.

De volgende uitdaging staat voor de deur. Ik ga 8 weken in Azië rondtrekken, alleen. Maar nu eerst: op naar Nederland en een weekje bijkomen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mathilde:
    10 augustus 2016
    Woow weer even terug van weggeweest! Mooie foto's!
  2. Esther:
    10 augustus 2016
    Mooi verhaal weer hoor zusje. Ik kijk er naar uit om je in het eggie weer te zien goede reis!